Fordonsgas består av biogas, naturgas eller kombinationer av båda och är ett gasformigt bränsle som passar som drivmedel för både lätta och tunga fordon. Den energirika huvudbeståndsdelen i fordonsgasen är metan och är ett betydligt mycket renare bränsle än bensin och diesel.
Naturgas
Naturgas utvinns främst ur separata gasfyndigheter i jordskorpan och är ett fossilt bränsle med ungefär samma grundläggande miljöeffekter som kol och petroleum. Men koldioxidutsläppen vid förbränning av naturgas uppgår bara till ungefär hälften av olja och kol.
Den största delen naturgas kommer från gasfälten i Nordsjön och transporteras direkt till det svenska gasnätet via pipelines över land och hav. Eller så transporteras den som flytande form, så kallad LNG, Liquid Natural Gas, i speciella tankfartyg och lastbilar. Att kondensera gas till flytande form kräver stora, avancerade anläggningar och därför används denna metod främst för transporter över långa avstånd. Ett vanligt sätt att transportera mindre mängder gas är att använda sig av så kallad CNG, Compressed Natural Gas, där gasen komprimerats under högt tryck.
Biogas
Biogas uppkommer när organiskt material bryts ned i syrefri miljö. Det är en förnyelsebar energikälla som precis som naturgasen i huvudsak består av metan. Biogas är ur miljösynpunkt det renaste fordonsbränsle som idag finns tillgängligt för allmänheten i stora delar av landet. Vid förbränning av biogas bildas i huvudsak koldioxid, vatten och kväveoxider, men eftersom biogas är ett biobränsle medför förbränningen inte något nettotillskott av koldioxid i atmosfären.
Biogas produceras när hushållsavfall bryts ned av mikroorganismer eller när slam i kommunala vattenreningsverk genomgår en rötningsprocess. Biogas uppstår också spontant i naturen. För att biogas ska kunna användas som fordonsgas, renas den från koldioxid, vatten och andra ämnen. Därefter torkas och komprimeras gasen till högt tryck, ca 200 bar, innan den tankas i fordon speciellt anpassade för gasdrift. Detta görs i uppgraderingsanläggningar och det finns ca 30 stycken uppgraderingsanläggningar i Sverige idag. När biogasen uppgraderats innehåller den omkring 98 % metan och endast 2 % koldioxid och kvävgas.
Fordonsgas
Fordonsgas består av biogas, naturgas eller kombinationer av de båda och är ett avsevärt mycket renare bränsle än bensin och diesel. Gasdrivna fordon innebär sänkta utsläpp av kvävedioxider, koldioxid, partiklar samt lägre buller. Det kostar också mindre att köra på biogas jämfört med bensin. Priset för fordonsgasen varierar och beror på var i Sverige du tankar. I dagsläget har gasdrivna fordon även en lägre förmånsbeskattning än bensinbilar.
Marknaden för fordonsgas fortsätter att expandera och under 2007 såldes det totalt 54 miljoner normalkubikmeter (Nm³) fordonsgas i Sverige, vilket är en ökning med 22 % jämfört med 2006. Andelen biogas i fordonsgasen var 53 %. Biogasvolymen var således totalt mer än 28 miljoner Nm³, vilket är en ökning med 20 % i hela landet jämfört med 2006.
Det är nu möjligt att ansöka om bidrag till tankställen för förnybara drivmedel genom Naturvårdsverket. Syftet med det här bidraget är att stimulera etablerandet av tankställen för andra förnybara drivmedel än etanol.
Säkerhet
Fordonsgas är också ett mycket säkrare bränsle.
Bränsletanken i gasfordon har en automatisk avstängningsventil, vilket innebär att risken för läckage är liten. Skulle det ändå komma metan ut i luften, stiger den snabbt uppåt eftersom metan är lättare än luft. Bensin, diesel och gasol är alla tyngre än luft.
Metangas antänds först vid 540 grader. Bensin antänds vid 228 grader, diesel vid 260 och gasol vid 480.
Källa: Tankstationsbyggarna, processkontroll.
Så fungerar en gasbil
Fordon som kan köras på fordonsgas har vanligtvis två tanksystem, ett för bensin och ett för gas. Vissa gasbilar har stora gastankar och reservtankar för bensin, andra har stora bensintankar och mindre gastankar.
Gas-bensinbilar fungerar precis som vanliga bensin- och dieselbilar, förutom att räckvidden med gas är kortare. Å andra sidan finns även bensintanken, så den sammanlagda möjliga körsträckan är vanligtvis längre än med motsvarande bensinbilsmodell.
Dubbla bränsletankar ökar gasbilens räckvidd
Man blir alltså inte stående om gasen skulle ta slut eftersom fordonet även har bensintank. Detta gäller för alla personbilsmodeller och de flesta lätta transportfordon. Några transportfordon har bara gastankar, men det behöver normalt inte bli ett bekymmer eftersom sådana fordon används i mer bestämda rutter.
De flesta modeller startas på bensin och slår över automatiskt till gasdrift efter några sekunder. Skulle gasen ta slut under körning slår de flesta bilmodeller automatiskt om till bensindrift. Fordonen behöver inte stoppas och övergången påverkar inte körningen.
Källa: miljöfordon.se
Pris fordonsgas jämfört med en liter bensin.
I september låg jämförelsepriset gentemot bensin på 14,27öre. I Ystad kostade fordonsgasen under samma tid jämfört med bensinen 12,64kr/l (13.90kr/Nm3)