Telefoni

Få hjälp med att beställa telefon eller hantera inställningarna på din telefon.

Inställningar för telefoni gör du via appen Telenor One X på din telefon eller din dator. Appen laddar du själv ner till din telefon via Play Butik eller App Store. På din dator är appen redan installerad och ligger på skrivbordet. Fattas appen på din dator kan du kontakta Helpdesk.

Samtliga guider för Telenor One X växel Länk till annan webbplats.

Telefonboken – kom igång Länk till annan webbplats.

För att hantera vissa speciella inställningar behöver du även logga in mot Mitt Företag. Skapa ett konto på Telenor Mitt Företag via länken nedan.

Telenor Mitt Företag Länk till annan webbplats.

Ställ in frånvaro, hänvisa samtal och vidarekoppla

För att Tomelilla direkt på bästa sätt ska kunna hantera inkommande samtal måste du ställa in din status i telefonappen Telenor One X.

Det gör du antingen på din dator eller direkt i mobiltelefonen. Appen fungerar likadant i datorn som i mobiltelefonen.

Så här ställer du in frånvaro

Att ställa in din status är enkelt. Gå in i Telenor One X och klicka på din nuvarande status under ditt namn.

Blå och vit app. Gul pil pekar på statusfältet under användarens namn.

Du får fram listan ”ange min tillgänglighet” där du kan välja mellan två alternativ. Välj helst alternativ 2:

  1. Du kan välja en status i den övre listan under ”närvaro”. Då ändras bara statusikonen men din telefon stängs inte av.
  2. Om du väljer status i den undre listan ”hänvisa samtal” nås du inte alls av inkommande samtal. Du ställer in hur länge du är frånvarande samt detaljer för vidarekoppling.
En ruta visar Närvaro, alternativen är automatisk, tillgänglig, inaktiv eller upptagen. En ruta visar hänvisa samtal, alternativen är tjänsteresa, gått för dagen, lunch, möte, sjuk, återkommer, utbildning, inte tillgänglig, semester

Koppla din närvarostatus till kalendern

Vill du ha kalenderkoppling aktiverad på ditt telefonnummer, kontakta helpdesk på helpdesk@tomelilla.se eller 0417–18001.

Kalenderkoppling innebär att din telefon hänvisar till röstbrevlådan när du har en aktivitet schemalagd i din kalender med statusen "upptagen".

Visa som: upptagen

Som standard så blir statusen alltid "upptagen" när du skapar en händelse i kalendern. Om du inte vill att telefonen ska hänvisa till röstbrevlådan så ändrar du statusen i kalenderhändelsen till "tillgänglig" istället.

Visa som: tillgänglig

Är det en helt privat bokning i kalendern som du inte vill ska visas så klickar du i ”privat” så ser ingen annan ärendet och telefonen blir inte hänvisad.

Ett hänglås och ordet privat

Avgifter för telefoni

Priser enligt avtal med Telenor

Tjänst

Kostnad

Mobilabonnemang Bas:

10 kr/mån

Mobilabonnemang Fastpris:

16 kr/mån

Växelanknytning:

1 kr/mån

Minutavgift:

0,02 kr/minut

Minutavgift interna samtal:

0,00 kr/minut

SMS:

0,12 kr/st

MMS:

0,80 kr/st

Mobilt bredband 50GB/mån:

6 kr/mån

Mobilt bredband 100GB/mån:

12 kr/mån

Telematikabonnemang:

0 kr/mån

Tillägg för tal:

4 kr/mån

Tillägg data 100 MB/Mån:

3 kr/mån

Tillägg data 10 GB/Mån:

5 kr/mån

Starta din röstbrevlåda

Alla som har en tjänstetelefon via kommunen ska ha en aktiverad röstbrevlåda. Det gäller även avdelningstelefoner. Anledningen är att telefonisystemet kräver att alla röstbrevlådor är aktiverade för att fungera.

Aktivera röstbrevlådan Länk till annan webbplats.

Lyssna av röstbrevlådan och hantera inställningar Länk till annan webbplats.