Få hjälp med IT

Få hjälp med olika IT-system, e-post, utskrifter eller att beställa dator. Kontakta helpdesk för IT-support.

All IT-support skall gå genom vår helpdesk. Ring 8001 (externt 0417-180 01) eller mejla oss till helpdesk@tomelilla.se. Innan du kontaktar helpdesk titta gärna under support och manualer längre ner på sidan.

Support och manualer

Teams – chatt och videomöten

I Teams kommunicerar vi digitalt genom chatt och videomöten.

Nedan finns guider för installation, anslutning samt vett och etikett för digitala möten. Vid installation av Teams på privat dator kan man behöva verifiera sig, följ då guiden ”Aktivera MFA”.

Outlook (e-post)

Kommunens e-postsystem heter Microsoft Outlook. Det finns installerat på din dator, men kan även nås överallt ifrån via webmail.

→ Boka lokal via Outlook

→ Skapa ett autosvar till inkommande e-post Pdf, 354.9 kB.

Personec – lön och semetser

Har du glömt lösenordet – kontakta IT
Frågor gällande Personec – tala i första hand med din arbetsledare.

→ Support för Personec självservice hittar du här

Evolution (diariesystem)

Raindance

Combine

Komma åt e-post och Teams utomlands

Om du ska åka utomlands och behöver få åtkomst till Microsoft 365 (bl.a. e-post och Teams) behöver du meddela helpdesk@tomelilla.se. Detta gäller oavsett land du ska besöka utanför Sverige.

När du är tillbaka i Sverige meddelar du helpdesk igen så återställer de rättigheterna. Detta är ett sätt att skydda våra konton från dataintrång.