Min lägenhet

Lägenheten får ej användas för annat ändamål än vad den är avsedd för och den är avsedd att användas som din permanenta bostad. Den får inte användas som exempelvis verksamhetslokal.

Du kan göra skillnad - Spara på vattnet

Vi hjälper gärna till med att ta ut ditt badkar utan kostnad, och då sätts de inte in igen. 

En brandvarnare är en billig livförsäkring och vi har därför utrustad alla våra lägenheter med en brandvarnare. Våra lägenheter är även utrustade med en brandfilt.

Det är ditt ansvar att kontrollera att de fungerar under boendetiden, så kontrollera den redan när du flyttar in. Regelbunden dammsugning av brandvarnaren minimerar risken för fellarm.

Du som hyresgäst är skyldig att felanmäla brister i din lägenhet så snart du upptäcker dem. Felanmäl därför alltid när till exempel en kran står och droppar, WC-stolen står och rinner etcetera.

Glödlampor, lysrör, glödlampa till spisfläkt, ugn och kyl samt porslinssäkringar är någonting som du som hyresgäst är ansvarig för att köpa in och byta vid behov.

Tänk på att du alltid bör ha en hemförsäkring, även när du bor i hyresrätt. En hemförsäkring är en bra investering om något skulle hända, till exempel brand- eller vattenskador, skada på din egendom eller stöld.  Har du ingen försäkring kan du bli skyldig att betala ersättning för de kostnader som uppstått i din lägenhet.

Att få hyra ut i andrahand kräver godkännande från oss som hyresvärd. Du behöver fylla i och skicka in nedanstående blankett, Ansökan andrahand. Från det att du skickat in en komplett ansökan till oss får du besked inom 6 veckor.

Den 1 oktober 2019 skärptes Hyreslagen i syfte att få en bättre fungerande hyresbostadsmarknad och tryggare boendevillkor. Här är några viktiga förändringar:

  • Straffen för försäljning och förmedling av hyreskontrakt mot otillåten ersättnings skärps.
  • Det blir brottsligt att köpa ett hyreskontrakt.
  • Lagen skärps för den som hyr ut sin bostad i andrahand utan fastighetsägarens tillstånd.
  • Striktare regler för vad man får ta ut i hyra av någon som hyr i andra hand eller är inneboende. För en lägenhet kan man ta ut hyran plus kostnad för bredband och el et.c. samt ett möbelpåslag på max 15 procent. Den som hyrt ut till överhyra riskerar att bli uppsagd.
  • Den som är inneboende eller hyr i andrahand och betalar för mycket kan vända sig till Hyresnämnden och få tillbaka mellanskillnaden upp till två år tillbaka i tiden.

Det finns kabel-tv och fiber indraget i din lägenhet. I hyran ingår alltid SVT1, SVT2, SVT24, Barnkanalen och Kunskapskanalen, men utbudet kan variera så det ingår fler kanaler än dessa. Bredband tecknar du själv avtal direkt med leverantören. Vill du veta mer om programutbudet, bredbandshastigheter, teckna avtal, anmäla fel m.m. kontaktar du leverantören. Deras kontaktuppgifter finner du på sidan Felanmälan.

Vi försöker hålla en inomhustemperatur omkring 20-21 grader. Innan du felanmäler att det är kallt i lägenheten behöver du kontrollera temperaturen, lägg då en termometer mitt i rummet, ca 60 cm ovan golvet. Visar det sig att temperaturen ligger under 20 grader kan du göra en felanmälan, använd gärna nedanstående länk; Gör din felanmälan här! När elementet har värmt upp rummet till rätt temperatur stängs det av och svalnar ett tag. Det är därför du ibland kan känna att elementen är svala fast det är kallt ute.

När det blir kallt ute vill många gärna stänga friskluftsventilerna, men gör inte det. Friskluftsentilen ska alltid stå minst några millimeter öppen även vintertid. Stänger du friskluftsventilerna hindras luft från att komma in och du får ingen bra rotation på luften. Detta gör att du får ett sämre inomhusklimat samt dålig spridning av värmen från elementen.

 

Du finner ditt kontraktsnummer på din hyresavi eller på ditt hyreskontrakt. Det består av 8-9 siffror, 000-0000-00 där de fyra siffrorna i mitten är vårt interna lägenhetsnummer. Du kan bl.a. behöva dessa uppgifter när du ska göra en felanmälan.

Självfallet vill vi att våra hyresgäster ska trivas i sina lägenheter. Väljer du att måla eller tapetsera om i din lägenhet är det viktigt att du tänker på att du blir återställningsskyldig. Den dagen du flyttar ska alla spikar, krokar och skruvar som du har satt upp plockas bort. I många fall räcker det att fylla igen hålen med övermålningsbar fog, i vissa fall kan det krävas att man spacklar och målar över skadan. Kontakta oss gärna om du undrar över någonting.

Att sätta upp krokar m.m. i tätskiktet i badrummet eller ovanför diskbänken, i fönster- och dörrkarmar, i dörrar eller på utsidan i fasaden är inte tillåtet.

Glöm inte att regelbundet kontrollera köksfläkten och rengöra filtret vid behov. Du rengör det enkelt med varmt vatten och lite diskmedel. Sätt tillbaka filtret när det har torkat. Passa även på att torka av övriga ytor på fläkten. 

Behöver du ett nytt filter gör du en felanmälan till oss så ordnar vi det. 

Felanmälan

Österlenhem avråder till att röka i lägenheterna då det lätt kan bli nikotinskador. Det är du som hyresgäst som får stå för saneringskostnaderna som orsakats utav rökningen. Tänk också på att grannar och omgivning kan uppleva tobaksrök som störande, så visa hänsyn.

Om du hittar skadedjur i lägenheten är det viktigt att du anmäler detta till det bolag vi har avtal med. Deras kontaktuppgifter finner du i länken till sidan Felanmälan.

Vid inflyttning får du ett antal nycklar/taggar till lägenhet, port, tvättstuga osv. Du är själv ansvarig för att hålla ordning på nycklarna/taggarna. Vid beställning av fler nycklar/taggar ska detta beställas via oss.

Om du tappar bort en nyckel kan det innebära att vi behöver byta en eller flera låscylindrar och du blir debiterad kostnaden för detta. Tappar du bort en tagg blir du debiterad en kostnad för en ny.

Vid utelåsning mellan kl. 07.00-16.00 helgfria vardagar kan vi hjälpa till kostnadsfritt om vi har möjlighet. Övriga tider får låssmed kontaktas. Gäller endast där vi har huvudnyckel.