Nyheter

Österlenhem anmäler en personuppgiftsincident till IMY

Österlenhem har anmält en personuppgiftsincident till Integritetsskydds-myndigheten, IMY. Incidenten inträffade hos programvaruleverantör av vårt kösystem som har blivit utsatta för ett dataintrång där personuppgifter har kommit i orätta händer.

Det som har hänt är att en hacker kommit in på den server där vår data har lagrats. Intrångsförsöken har skett någon gång under perioden januari – september 2021.  Av loggar med mera framgår det inte att hackaren har laddat ner någon data, men det finns risk att personuppgifter rörande den som har eller har haft ett konto till vår bostadskö/min sida har läckts.
Vi rekommenderar därför att du byter pinkod/lösenord och om du återanvänder pinkoden/lösenordet i andra sammanhang bör du överväga att byta ut dessa.

 Det har också visat sig att de som sedan länge borde varit bortrensade ur systemet fortfarande legat kvar. Programvaruleverantören medger att sedan GDPR rensningen infördes i AVQ så har sökanden som inte längre står kvar i kön plockats bort, men de som redan vi den tidpunkten inte längre var aktiva sökanden rensades inte utan låg kvar fram till återstarten den 29/9.

Incidenten kan leda till att de som varit registrerade i kösystemet i värsta fall kan drabbas av identitetsstöld, bedrägeriförsök eller liknande. När Ørn Software AB (fd. Avector) fick kännedom om incidenten tog de genast den aktuella servern offline. 

– Vi ser mycket allvarligt på det som hänt och ber både våra köande och tidigare köande om ursäkt. 

VD Pia Brink

Österlenhem AB