Nyheter

Ny plattform för e-tjänster med Mina sidor

Tomelilla kommun fortsätter skapa digitala tjänster. Idag, tisdag 5 maj, släpps kommunens e-tjänster i en ny kostym och tillsammans med detta lanseras Mina sidor.

Genom Mina sidor kan var och en som har olika ärenden hos kommunen följa desamma genom personlig inloggning via Bank-id. Användaren kommer kunna se vilken nulägesstatus ärendena har och kan kommunicera direkt här med den aktuella handläggaren.
- Vi hoppas att tjänsten kommer bidra till att våra invånare och företag upplever att deras vardag blir enklare, säger Monika Jingmond, projektledare för Tomelilla kommuns satsning Digital kommunal service. Genom att ha sina pågående ärenden samlade får man en överblick och kontakten med oss blir smidigare.

För den som behöver lite guidning i hur e-tjänster och Mina sidor fungerar, kommer det finnas en presentationsfilm som nås via tomelilla.se. Kontaktcenter Tomelilla direkt är också behjälpligt om man behöver praktiskt stöd.
- Nästa steg i den digitala satsningen är utvecklande av helt nya e-tjänster, säger Britt-Marie Börjesson, kommundirektör. Just nu pågår ett arbete där verksamheten kartlägger moment som är lämpade att skapa nya digitala tjänster av. Vi vill vara en kommun som ligger i framkant och där det är möjligt väljer digitalt först. E-tjänster är ett viktigt sådant område.

Kommunen vill gärna att invånarna bidrar i utvecklingsarbetet.
- Vi tar gärna emot önskemål om vilka tjänster som man skulle vilja se att vi digitaliserar, säger Monika Jingmond.
Kommunens kontaktcenter tar emot förslag på kommun@remove-this.tomelilla.remove-this.se.

Projektet Digital kommunal service delfinansieras av Europeiska regionala utvecklingsfonden och pågår fram till och med december 2022