Nyheter

Kundfokus och nytänk uppmärksammas i medarbetarutmärkelser

Tomelilla kommun har delat ut sina första medarbetarutmärkelser – för årets mest nytänkande, årets brobyggare, årets mesta kundfokus och årets ledare.

 

- Jag är oerhört stolt över mina kollegor i Tomelilla kommun, säger kommundirektör Britt-Marie Börjesson och fortsätter:

- Det här var första gången vi delade ut medarbetarutmärkelser, men definitivt inte sista.

I Tomelilla kommun arbetar drygt 750 medarbetare med över 200 yrken, alla med målet att ge kommunens invånare bästa möjliga service.

Alla medarbetare har kunnat nominera en individ eller ett helt team, i de olika kategorierna. En jury bestående av kommundirektör Britt-Marie Börjesson, HR-chef Johan Lexfors, socialchef Camilla Andersson, skolchef Johan Holmqvist och samhällsbyggnadschef Niklas Sommelius har sedan haft nöjet att läsa alla nomineringar och tagit fram tre finalister i varje kategori. Därefter korades vinnarna.

HR-chef Johan Lexfors vittnar om att det varit ett roligt och givande uppdrag. Men också väldigt svårt.

- Vi har läst många bra nomineringar i juryn, att välja har inte varit lätt. Jag vill säga ett stort grattis till alla vinnare!

Årets mest nytänkande
Utmärkelsen årets mest nytänkande tilldelades Eva Engdahl med motiveringen: Eva Engdahl, arbetsmarknadscoach, har genomfört flera viktiga och uppskattade aktiviteter som på ett tillgängligt sätt ger kvinnor som kommer från andra länder, en möjlighet att integrera sig i det svenska samhället.

Årets brobyggare
Utmärkelsen årets brobyggare tilldelades kommunikationsavdelningen med motiveringen: För att vi ska utveckla våra verksamheter är dialogen med medborgarna väsentlig och här är det viktigt med kommunikationsavdelningens stöd. Vår kommunikationsavdelning vill vara med i sammanhangen, har nyfikenheten och intresset av att lära sig mer om verksamheterna för att på bästa sätt stödja kvalitetsarbetet och utvecklingsarbetet. 

Årets kundfokus
Utmärkelsen årets kundfokus tilldelas Tomelilla Direkt med motiveringen: Med Tomelilla direkt har Tomelilla kommun fått ett helt nytt kundfokus. Det nya kontaktcentrat servar invånarna på plats i kommunhuset, via mejl, chatt och telefon. Tomelilla direkt jobbar med ”en väg in” och leder invånarna rätt med en stor portion vänlighet och hög servicekänsla.

Årets ledare
Utmärkelsen årets ledare tilldelas Tina Bjerström, rektor, som har fortsatt arbetet med att göra måluppfyllelsen relevant genom att definiera och förtydliga verksamhetens gemensamma mål tillsammans med alla som möter elever och vårdnadshavare.  Tina skapar värde i verksamheten genom att kontinuerligt diskutera uppdraget och låta alla vara delaktiga i processen vilket innebär att varje medarbetare ges kreativt utrymme att vara medskapande.