Nyheter

Digitalt lärande och rörelse i fokus på Byavångskolan

Igår hade Byavångskolan i Tomelilla öppet hus där vårdnadshavare fick ta del av hur skolan tillsammans med elever jobbar med digitalt lärande i kombination med rörelse.

Kvällen började med mingel på skolgården och därefter var det dags för olika lektioner som vårdnadshavare kunde gå runt och besöka.

På de olika lektionerna visades hur skolan jobbar med digitalisering och rörelse var för sig kopplat till olika ämnen som matematik och svenska, hur man kan kombinera de två områdena, och även hur de kan varieras.

– Vi jobbar aktivt med hur vi kan få in rörelse genom hela skoldagen. Vi vet att rörelse gynnar lärande, därför har vi till exempel rörelsepauser i undervisningen. Vi jobbar också aktivt med digitala plattformar, alla elever på Byavångskolan har varsin ipad eller dator. Ofta kan vi kombinera dessa två fokusområden, berättar Gunilla Djerf, tf rektor på Byavångskolan.

Gårdagens Öppet hus var ett sätt att visa skolan för vårdnadshavare och ge en upplevelse av hur undervisningen kan gå till.

– Vi visade hur vi jobbar med digitalisering kopplat till olika ämnen. Som ett exempel fick åk 1 träna klockan. De valde ett kort med en mening där det stod till exempel klockan halv 10. Eleverna skulle då leta upp en analog klocka som var på mattan och sen fick de programmera roboten, så att den gick korrekt. Ett sätt som tränar bland annat problemlösning, algoritmiskt tänkande, felsökning och samarbete, säger Kenny Nilsson, IKT handledare.