Nyheter

Digital plattform möjliggör hjälp med vardagstjänster

Tomelilla kommun har nyligen skrivit avtal med företaget Nyby. Nybys digitala plattform erbjuder ett säkert sätt att knyta kontakter kommuninvånare emellan och ta hjälp av varandra för vardagstjänster.

Nybys digitala plattform gör det möjligt att koppla ihop människor och koordinera uppdrag både utanför och inom kommunen. I ett första skede samarbetar Tomelilla kommun med olika volontärorganisationer som Röda korset och Svenska kyrkan för att knyta kontakter mellan deras volontärer och kommuninvånare. I en förlängning kan alla kommuninvånare som vill hjälpa en medmänniska vara med.

– Vi vill möjliggöra att de som faktiskt har behoven kan tala direkt med de som kan bidra. Det kan handla om precis vad som helst. Allt ifrån promenadsällskap, följa med på fotbollsmatch eller få hjälp med att installera sin nya TV. Det är ett enkelt och snabbt sätt att få kontakt kommuninvånare emellan. Tekniken används här för att knyta sociala kontakter, säger Viweca Thoresson, socialchef.

Nyby organiserar välfärdstjänster på ett helt nytt sätt. Det gör att frivilliga, som annars inte hade haft möjlighet att hjälpa, kan mobiliseras i större utsträckning.

– Från vårt första möte i Tomelilla har vi upplevt att vi har samma "tankesätt" och värderingar, så vi ser verkligen fram emot att komma igång. Det finns många kommuner som ser möjligheter med Nyby, men för att uppnå resultat för invånarna måste man också sätta åtgärder bakom. Detta gör Tomelilla definitivt, och dessutom är de proaktiva och lösningsorienterade, säger Fredrik Gulowsen, VD för Nyby.

Implementeringen i Tomelilla kommun kommer att pågå under 2020 och vilka områden som omfattas kommer utvecklas efter hand.