Lättläst information
Här kan du få reda på
vad kommunen gör
och vad du kan få för hjälp
och information.
Klicka på flikarna på vänster sida
för att läsa mer om ett ämne.
Du kan även ringa till kommunen
om du vill veta mer om något.
Vi finns på telefonnummer 0417-180 00.
Utbildning och barnomsorg
Här hittar du information
om förskola och skola.
Du kan även läsa mer om hur
du anmäler dig till en klass
eller ett gymnasieprogram.
Förskola
Förskolan tar hand om barn
som inte börjat skolan ännu
medan deras föräldrar
jobbar eller studerar.
I Tomelilla kommun
finns det elva förskolor.
Ansökan om förskoleplats
Om du vill ansöka om
förskoleplats till ditt barn
måste du göra det senast tre
månader innan du behöver platsen.
Nästan alla får en plats
på den förskola som de har önskat.
Grundskola
Alla barn mellan 7 och 16 år
måste gå i grundskola.
Grundskola innebär klass 1 till 9.
I Tomelilla kommun
finns sex kommunala grundskolor
och 1 fristående skola.
Bygga, bo och miljö
Kommunen har hand om
och lägger upp en plan för
hur staden, byarna, naturen
och miljön ska se ut.
När kommunen bygger måste
de ta hänsyn till vissa lagar och
människors åsikter.
Bostad
Om du letar bostad
kan du ta kontakt med
kommunens fastighetsbolag
Österlenhem.
Det finns även en hel del
andra privata hyresvärdar
eller mäklare som du kan
vända dig till.
Bygga själv
Du kan även
bygga ditt eget hus.
Om du ska bygga nytt
eller bygga till måste du
ansöka om tillstånd,
ett så kallat bygglov.
Du ska skicka in beskrivningar,
ritningar och andra uppgifter
som visar vad du har tänkt göra.
Ansökan om bygglov
Vatten och avlopp
Kommunen har fem
vattenverk som försörjer
invånarna med vatten.
Avloppsvattnet tas om
hand av ett reningsverk.
Vissa invånare har egen
brunn och eget avlopp.
Det kallas för enskilt vatten
och enskilt avlopp.
Om du har frågor om
enskilt vatten och enskilt
avlopp ska du ta kontakt
med Miljöförbundet.
De har telefonnummer: 0417-57 35 00.
Sophantering
ÖKRAB är Simrishamn
och Tomelilla kommuns
gemensamma bolag som
har hand om avfall.
Om dina sopor inte har
blivit hämtade ska du
ringa till dem.
De har telefonnummer 0414-285 70.
Socialtjänsten
Socialtjänsten hjälper barn,
ungdomar och föräldrar
som har det svårt eller far illa.
De kan även hjälpa till om
man behöver pengar eller
hjälp att lägga upp en budget.
Människor som dricker
för mycket alkohol
kan också få stöd och råd.
Sjukvård och äldreomsorg
Vårdcentralen
Om du blir sjuk kan
du ta kontakt med
vårdcentralen.
De kan ge råd, ta emot
besök, ta prover och
skriva ut recept
på medicin.
Hemtjänst
Hemtjänst kan du få
om du har svårt att
röra dig i hemmet
eller att göra vardagliga sysslor.
Då får du hembesök och hjälp,
så att du fortfarande kan
bo kvar i din bostad.
Hemsjukvård
Du kan få en sköterska
som kommer hem till dig
om du har en sjukdom
eller ett funktionshinder
som gör det svårt för dig
att röra dig och ta dig
till din vårdcentral.
Boende
Boenden är till för personer
som behöver omsorg och tillsyn
dygnet runt.
Det kan vara så att de har
en sjukdom som gör att
de inte kan klara sig själva.
Invandring och integration
Som nyanländ flykting
ska du först prata
med Migrationsverket.
Om du får stanna i Sverige
hjälper de dig sedan
att söka arbete.
Som flykting kan du även
få hjälp av kommunen,
och information om hur
det svenska samhället fungerar.
Exempelvis kan du få råd
om hur du börjar studera,
hur du söker bostad
eller sjukvård.
Du får även utbildning
i hur man pratar svenska
för att du lättare ska
kunna få ett jobb
och tjäna egna pengar.
Om Tomelilla kommun
Tomelilla kommun är en av
290 kommuner i Sverige.
Det bor cirka 13 000 personer
i kommunen.
De största byarna är
Brösarp, Smedstorp,
Onslunda, Spjutstorp,
Skåne Tranås, Lunnarp
och den största orten
som är Tomelilla.
Tomelilla kommun har
omkring 820 anställda som
ser till att det som politikerna
bestämt blir gjort.
Politiken i Tomelilla
Alla invånare som fyllt 18 år
får välja kommunpolitiker
vart fjärde år.
Det kallas allmänna val.
Det är de politiker som sedan
ska bestämma om sådant
som är viktigt för alla
som bor i kommunen.
Kommunfullmäktige
Kommunfullmäktige
kan man säga är
kommunens "riksdag".
När vi röstar i valen
får det parti som får flest
röster även flest politiker
i kommunfullmäktige.
Kommunfullmäktige är
de som bestämmer i
alla viktiga frågor.
Till exempel hur mycket
skatt vi ska betala och
hur mycket pengar vi
ska satsa på olika saker.
Kommunstyrelsen
Kommunstyrelsen
kan man kalla
kommunens "regering".
De tar reda på fakta
om olika frågor och ger råd
till kommunfullmäktige om
om hur de bör besluta om saker.
Därefter ser de till att
besluten blir verklighet.
För att göra det har kommunstyrelsen
tjänstemän till sin hjälp.
Tjänstemän kallas
de som arbetar i
kommunens verksamhet.
Kommunstyrelsen ska även
se över arbetet som
kommunens företag
och nämnder gör.
Nämnder
Nämnder och utskott är
grupper av politiker som
har ansvar för olika områden,
till exempel skola eller vård.
Politikerna i nämnden
ska bestämma saker
som rör just deras område,
men det är fortfarande
tjänstemännen som utför
det som det tas beslut om.
De olika nämnderna och utskotten
i Tomelilla kommun är:
- Familjenämnden för skola och social omsorg
- Vård och omsorgsnämnden
- Byggnadsnämnden
- Kultur och fritidsutskottet.
Påverka kommunen
Har du idéer om vad
kommunen kan göra
för att Tomelilla kommun
ska bli bättre att bo i?
Eller vill du klaga på
någonting du tycker är dåligt?
Medborgarinitiativ
Alla som bor i
Tomelilla kommun
kan lämna in ett
medborgarinitiativ.
Det är ett förslag eller
en idé du har som
du tycker är bra.
Om du lämnar in ett förslag
kommer politiker i kommunen
att läsa det och bedöma
om det går att genomföra.
Synpunkter och klagomål
Vill du klaga på någonting
i kommunen eller bara lämna
synpunkter på det vi gör?
I så fall kan du göra det
direkt från datorn
i ett särskilt formulär.
Näringsliv och arbete
I Tomelilla finns det 1 890 företag.
De allra flesta företagen
är inom jordbruk, turism,
handel eller bygg.
När du själv villa starta
ett företag behöver du
ibland ta kontakt med
kommunen eftersom
det är många lagar
och regler som bör följas
och som man måste ha koll på.
Letar du jobb och vill
jobba på kommunen?
Trafik och infrastruktur
Kommunen ska se till att det är
lätt att ta sig fram, vare sig man
väljer att cykla, gå, åka bil, buss eller tåg.
De kan till exempel bestämma om
man ska bygga ut cykelvägar.
De lagar även vägar och röjer snö
från vägarna när det är vinter.
Det kan också handla om att se till
att gatubelysningen fungerar och
ta bort buskar som skymmer sikt.
Ser du något som inte fungerar
som det ska, kan du felanmäla det till oss.
Natur
Det finns mycket att hitta
på i Tomelilla, både för
barn och vuxna.
Om du gillar att promenera så
finns det till exempel väldigt
fin natur i kommunen.
Kultur
I Tomelilla kan du bland annat
gå på konstutställningar, föreläsningar,
teater och annat kul.
Om du gillar att läsa och vill
låna en bok, så finns det
bibliotek i Onslunda,
Smedstorp och Brösarp.
På Kulturhuset i Tomelilla
finns Turistbyrån.
Här kan du få information
när du är på besök eller på
semester på Österlen.
Fritidsgården Soffta
Fritidsgården Soffta är ett ställe
där ungdomar kan umgås tillsammans.
Det går bra att bara komma hit
och snacka och titta på film.
Du kan även spela biljard,
tv-spel, schack eller pingis.
Fritidsgården anordnar även
till exempel konserter,
diskussionsgrupper och temakvällar.
Bad och simskola
I februari år 2016 öppnas
nöjesbadet Österlenbadet.
På somrarna håller även
friluftsbaden öppna. Dessa är:
- Välabadet
- Eljarödsbadet
- Spjutstorpsbadet
- Smedstorpsbadet
På somrarna har
friluftsbaden simskola.
Simskolan är till först och
främst för 6- och 7-åringar.